Friday, July 22, 2011

sesungguhnya Allah masih sayang


salam ukhuwah untuk sahabat2 di luar sana...rasanya sudah lama sangat ana xupdate blog ni lantaran kesibukan komitmen tugasan & yang paling utama masalah network...alhamdulillah, bersyukur kepada Allah taala kerna di saat dan ketika ini kita masih mampu untuk bernafas dan menghirup oksigen milik ALLAH swt..sesungguhnya, terlalu besar nikmat Allah kepada kita, tidak terkira banyaknya sampaikan Allah mencabar kita untuk memulis semua nikmat yang ALLAH berikan dengan menggunakan tinta dari 7 lautan...realitinya, ia masih tidak mencukupi..subhanallah...

"bersyukur" dengan musibah yang datang

sering kali mendengar rintihan2 mereka yang dikenakan ujian dari ALLAH..sesungguhnya ujian dan dugaan yang datang dari ALLAH dalam pelbagai bentuk...setiap manusia adalah sama cuma bentuk penerimaan ujian yang berbeza..ada orang yang diuji dengan kelaparan seperti insan2 di Somalia yang mengalami krisis kebuluran yang meruncing ketika ini..tidak lupa juga saudara2 kita di palestin dan beberapa negara islam yang masih berperang dengan kafir laknatullah...moga ALLAH titipkan pertolongan kepada mereka..amin..

jadi, kita pulak bagaimana? sudah tentulah bentuk penerimaan ujian kita tidak sama macam mereka..alhamdulillah, kita tinggal di sebuah negara yang aman, tiada peperangan, cukup makan dan sebagainya..teringat kepada kata orang tua2; kata diorang rakyat di luar mati kerna kelaparan tetapi rakyat negara ini banyak yang meninggal kerana terlebih makan...ada kebenaran juga kata2 ini...kalo terlebuh makan atau mengamalkan cara pemakanan yang tidak seimbang, nescaya pelbagai penyakit kronik boleh menghinggap seperi myocardial infarction, atherosclerosis, diabetes mellitus, etc..jadi, berhati2 la dalam pemakanan kita dan makanlah sekadar untuk memenuhi keprluan kita dan jangan terlalu mengikut hawa nafsu seperti pesan nabi, berhenti lah sebelum kenyang....

berbalik kepada musibah atau ujian tadi, so, bagaimanakah tindakan kita bila mendapat ujian atau musibah?

firman Allah di dalam Surah al-Baqarah:

[155] Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:
[156] (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
[157] Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya

iye..bila mendapat ujian sebutlah "Inna lillah wa inna ilayhi raji'un"...sesungguhnya kita semua milik ALLAH dan kepadaNya lah kita akan kembali...memang benar...ALLAH adalah tuhan kita, tuan kepada tubuh badan yang kita guna sekarang, tuan kepada roh yang berada di dalam jasad kita, tuhan yang memberikaan rezki kepada kita, so memang selayaknya kita diuji...dan sesungguhnya setiap ujian tersebut akan meninggikan darjat kita di sisi Allah taala bila mana kita redha dan tabah dengan ujian yang menimpa...kadang2 kita terlupa bahawa ujian juga adalah makhluk Allah....so, Allah berkuasa untuk menimpakan ujia kepada sesiapa yang dikehendakinya...dan sesungguhnya beruntung sebenarnya golongan yang diuji ini....ini sebagai latihan atau tarbiyah Allah kepada kita dan juga tanda Allah sayang kepada kita....ia juga sebagai peringatan kepada kita supaya tidak terus tersasar dalam arus kehidupan yang fana' ni dan supaya kita segera kembali kepada Allah bila kita alpa dan lupa...dalam keadaan ini, kita seharusnya bersyukur kepada Rabb kita kerana Dia masih sayangkan kita dan tidak terus tegar membiarkan kita terus hanyut dalam kehidupan yang fasik dan lagha...tetap berapa ramai dari kita yang bersyukur kepada Allah bila mana ditimpa ujian? habis-habis kita akan kata "sabar je lah, nak wat cam mana"...tu la ayat yang sering kita dengar....memetik kata2 Dr Asri zainal abidin, "bersyukur itu martabatnya lebih tinggi dari sabar"..berapa ramai dari kita yang hanya mampu bersabar tetapi belum mampu bersyukur dengan ujian ALLAH kepada kita?



 akhir nukilan, latihlah diri kita untuk sabar dan bersyukur dengan mehnah ujian yang menimpa..sesungguhnya Allah berkuasa nak berbuat ape2 saja kepada kita dan kita sebagai hamba, layakkah kita nak mempersalahkan Allah bila mana ujian berat menimpa? ingatlah bila mana teruji, lihatlah mereka yang lebih berat ujian dari kita..insyaallah, ini dapat melatih sifat tawadhu' dan sbar dalam diri kita....sentiasa lah berdoa seperti pesan nabi iaitu mintalah kepada Allah supaya bila mana Allah menimpakan ujian yang kita mampu tanggung dan bukan ujian yang berat seperti umat2 terdahulu....ingatlah, innallaha ma'assabirin..sesungguhnya ALLAH bersama mereka yang sabar...wallahua'alam

Monday, February 21, 2011

ku terima segalanya Ya Allah..

alhamdulillah, syukur kpd Allah SWT krn di ketika & saat ni, ana msh mmpu mghirup udara milik Allah SWT..betapa besarnya nikmat Allah..setiap ape yg ade di sekeliling, setiap inci jasad kite, kesemuanya milik Allah SWT...ttp brp bnyk kl kite mngucapkn syukur kpd Allah SWT dlm sehari..sgguh alpa & lewanya kite disblk kesenangn yg Allah beri..benar lah ape yg diuntaikn Allah SWT dlm surah Arrahman yg diulang2 bnyk kali yakni "nikmat Allah yg mn lg yg hndak Engkau dustakan"..mmberi iktibar kpd kite manusia betapa ceteknya nilai syukur kite kpd Allah SWT..smga brtmbh2 syukur kite kpd Allah SWT & ingtan kite kpdNya xputus2 setiap ms, saat & ketika selagi mn nyawa ini Allah msh pjmkan kpd kite...ucaplah bnyk2, spt lagu kump too phat yg prnah popular suatu ketika dulu,"ucapkanlah alhamdulillah bukannya sukar..."

skrg dh mnnjukkan pukul 1.05 pg..tp mata msh blom mgntuk lg...spt kebiasaan hari2 ana tiap2 ari, sbg student & jg part time housewife..tiap2 ari kene pstikn umh sntisa kemas, siapn keje2 di dapur n laen2..apepn, tggjwb kpd pelajaran xdiabaikn..alhamdulillah, smjk tggl brsm abg, hidup ana brtmbh trurus dr segi pmbahagian ms..kdg2 rs mcm dh berumahtgga rsnya...tp ana kan lelaki? ape salahnya...kalo dh brkeluarga, pengalamn ini dpt gunakn utk bntu isteri ana suatu ari nnt...insyaallah, hanya satu harapn ana & ape yg sentiasa titipkn dlm doa ana..moga ana dikurniakn seorg isteri yg solehah, penyejuk di mata & dihati..persoaln rupa prs perkara kedua..ape yg ptg, dia seorg yg bragama, punyai akhlak yg sesuai ngn tuntutan syariah, jg adab tatasusila & blh menguruskn umh tgga dgn baek.."seindah2 hiasan adalah wanita solehah"..smga Allah sediakn yg trbek wt ana & mmberi ana psgn hidup yg baek & zuriat keturunan yg soleh & solehah..moga baitul muslim ini akn trcapai..amin ya rabb..

pd ms yg sm skrg tgh basuh baju, xsiap2 lg...sambil tu study ckit utk test sport jumaat ni..bnyk jgk yg kene cover..tp xpela, ckit2, lm2 jd bukit..study sekadar yg trmampu...yg selebihnya, doa, tawakal kpd Allah SWT..kejayaan sume drNya..barakallah...

alhamdulillah, mgrib td dpt jg meluangkn ms brsma kariah2 di kg rantau pjg kt klang utk sm2 menelaah smbgn pelajaran brkaitan pengurusan jenazah..sikit sebanyak dpt mnmbahkab ilmu pengetahuan ana yg amt cetek ni brkaitan ilmu fardu kifayah ni..kali ni berkaitan isu penyempurnaan jenazah bayi yg gugur..agk len dr segi hukum penyempurnaannya..insyaallah, kalo brkesempatan, akn ana postkn sedikit yg ana pelajari di post yg akn dtg..sebenarnya, rs tenang ana bl mghadiri mjls2 ilmu ni..trs dr ini sntisa dhagakan utk mndgr tazkirah2 yg dismpaikn para daie2 kite..ssgghnya xsia2 knjungn ana..setiap kali, pst ade prkongsiaan brbeza yg dismpaikn..& bnyk yg ana pelajari..mudah2 mudahan dpt ana praktikkn & dpt brkgsi ngn shbt2 ana..ttp agk terkilan jgk sedikit..rata2 yg dtg td kbnykkn trdr drpd wrga emas..di mn hilangnya para syabab kite yg bkl menerajui kepimpinan islam suatu ari nnt..algkah sedihnya..brbeza ngn keadaan di SACC mall smlm..sj sbnrnya ana meninjau2 di sn pas blk dr msjd negeri..penuh disetiap penjuru palang yg mengelilingi kwsn di tgh2 pasaraya tu dr aras bwk smpai ars 4..ana smpat jengket ckit kaki utk jerling2 ape yg brlaku,,patutlah..rupa2 nya ade prsembahan bntang2 ABP kite,,riuh rendah jdnya..dgn bunyi lalakan n laen2..masyaallah, dunia2...dunia di akhir zaman..betapa artis disnjung2 & dipuja..di mn mrka dikala mjls2 ilmu or ceramah diadakan? kalo lah sebegitu meriahnya jua, alhamdulillah, mantap ummah islam...kekuatn islam pst akn kmbali trbina..sebenarnya, budaya hendonisme ni adalah jarum sulit yahudi sejak dahulu lg utk jatuhkn akhlak muda mudi islam spy kite leka dgn hiburan yg melampau & lagha..benarlah kata seorg hukama', " hiburan yg melampau ni blh mematikan hati kite"..Ya Allah, lindungilah kami dr segala bntuk hiburan yg lagha ini, smga kami xlalai & lari dr mengingatiMu"..sekadar peringattan utk dr ana sndr yg hina lg cetek ilmunya & semua..ingatlah, dunia ini hanya persinggahan, akhirat jua tmpat tggal yg abadi & kehidupn sebenar bg mrk yg beriman kpdNya..gunalah dunia ini sbg tmpat mncr bekal sebnyk2nya...kerna bl kematian mghggap tiba, tiada guna sesalan & hiba, tiada apa yg hndk diratapi, tiada apa yg dpt mmbntu, melainkan amal yg soleh sbg pembela kite di saat pertemuann dgn pencipta kita, Tuhan yg MAHA Esa..ingtlah Allah bnyk2 nescaya Allah akn mengingati kita..subhanallah..hrp2 pg ni trsedar awl, nk mghdpNya pg ni..rs rindu ati ni..rs kesunyian sorg2 di umah..moga pghadapan dgnNya dpt melunaskan rs kerinduan ni...love U ALLAH..

Tuesday, January 25, 2011

LUASNYA NERAKA ALLAH

Luasnya Neraka

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada
Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah
mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah
muka?" Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh
supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg
mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,
dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman
dari padanya."
Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."
Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama
seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga
putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak
pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk
dunia semuanya kerana panasnya.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka
itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi
kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an itu
diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke
tujuh.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat
tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana
sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan
minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api.
Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang
tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."
Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah
kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari
lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu
lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih
bawah lebih panas)
Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"
Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan
orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.
serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat
orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in
bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi
bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam
tempat orang nasara bernama Sa'eir."
Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya:
"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"
Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai
mati belum sempat bertaubat."
Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga
Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sadar
kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar
kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan
masuk ke dalam neraka?" Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari
ummatmu."
Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w.
masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian
kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu
menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg
Lalai")
Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan
kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.
Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan
racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat
Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.
Wallahua'lam.
Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan
dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya
kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan
dilaknat oleh sekalian makhluk.
Dari Abdullah bin 'Amr R.A,
Rasulullah S.A.W bersabda:" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat

Monday, December 13, 2010

syukran Allah ats nikmat yg Engkau beri

bismillahirrahmanirrahim..alhamdulillah..berakhir utk praktikal hari ni...spt hari2 kebiasaannya, patients pd hari ni agk ramai jgk..& ana dpt 2 kes br ari ni...low back pain & meniscus injury..alhamdulillah, dpt laksanakn tugas ngn baek..syukran jg kpd fisio2 yg komited mmbantu..

dlm ramai2 pt, spt kebiasaannya plbagai ragam dpt dilihat..macam ana, ana seorg yg suka brdiskusi & brbual trutama hal semasa & persoalan agama..& ada seorg pcik yg sdg asyik ana wt ultrasound kt die, mmbuka topik psl 1 malaysia..ana diminta meluahkan pndangn ana..& ana mminta pcik tu meluahkn pndgnnya trlebih dahulu..sgt menarik prbncngn dgn pcik tu shggakan selesai wt infrared pn xselesai lg...apepn, dpt ana tmbh input ana brkenaan hal2 semasa trutama dpt mndengar pndapat drpd kalangn mrk yg senior2 ni...tp ana xleh mmbicarakn ngn lbh bnyk di sini, takut ana kene tahan bwh ISA pula nnt..cukup sbg pengetahuan semasa...

alhamdulillah, spjg 5 mggu di cni, hubungn ngn sume staf yg ana kenal smkn baek..ade yg amik no, mtk facebook & laen2..cume niat ana moga ukhuwah ni dpt brterusan even dh abes prktikal nnt..ade jg fisio yg bekas senior ana yg mn ana brminat brbicara dgnnya hal2 brkaitan agama...rs seronok jg bl mn ade org yg sefikrah ngn kite..apepn, syukur jg xde sbrg komen ngn imej ana yg brsongkok..mula trfikir juga ape kata org tb2 brsongkok..sbnrnya, ana lbh suke brkopiah..tp apakn dy, ketua unit ana xmmbnrkan..so, ana decide pkai songkok jg..bkn tujuan ana utk mnnjuk yg ana alim ke, ape ke..juz ana nk jd dr ana..itu sj..biar ape org nk kta..bg ana bkn redha & pujian manusia yg ana cari, tp kebahagiaan & kasih Allah yg ana kehendaki...

spjg di klntan jg, alhamdulillah prgaulan & life ana agk trbatas..no more wyg, karaoke n others..mmg bnr, spjg brda di klntan, bnyk dugaan & ujian yg ana hadapi...hmpir wt ana patah smngt & brsedih..tp Allah Maha Penyayang..kasih Allah mmbuat ana kuat mghadapi sgl dugaan..ana rs bebas mngamalkan ajaran agama..xprlu nk malu2 ke, ape ke...pd ms yg sama, alhamdulillah, layanan dr sedara2 ana pn amt baek..tok ana & mak sedara ana pn sll call coz mrk rindu kpd ana smjk ana brpindah ke umah to sepupu ana..apepn, ana jg trt menyayangi mrk even ana xmluahkn dgn prkataan..di umah tok sepupu ana, ana ade mission..mission ana utk trs brusaha mngajar adik sepupu ana shgga leh bc alquran..moga Allah prmudahkn urusan ana & adik2 sepupu ana...

bnyk lg ana nk ceritakn..tggu di nukilan seterusnya pula..nk smbg wt repot semula..Peace in Allah's love..

Tajdid Iman: Insan dikasihi tuhan peka terhadap dosa, maksiat

MENGAPA seorang suami begitu sayang kepada isteri dan sebaliknya? Mengapa pula anak-anak yang salih rela menanggung susah menjaga kedua ibu bapa? Mengapa kita mahu berkorban untuk mengikat tali persaudaraan dengan jiran tetangga, saudara mara dan sahabat seperjuangan? Mengapa dunia ini aman dan damai, walaupun berbilang bangsa dan kaum, adat dan kepercayaan manusia? Jawabnya hanya satu iaitu kerana rahmat Allah SWT diturunkan ke atas dunia ini.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: ‘Allah Taala memiliki seratus rahmat. Satu di antaranya diturunkan untuk sekalian makhluk hingga mereka berkasih-kasihan sesama mereka. Sembilan puluh sembilan lagi disimpan untuk hari kiamat." (Riwayat Muslim)

Jika kita kehilangan rasa ingin mencintai, sesungguhnya rahmat Allah SWT itu tercabut dari hati. Isteri yang membenci suaminya atau sebaliknya, anak yang derhaka kepada kedua orang tua, orang yang bengis dan kasar, angkuh lagi sombong, zalim kepada sesama manusia, mereka ini terkeluar daripada senarai pilihan orang yang mendapat limpahan rahmat Allah. Bukankah Baginda SAW bersabda yang bermaksud: "Orang yang tidak menyayangi, tidak akan disayangi." (Muttafaqun Alaih)

Sesungguhnya, rahmat Allah SWT meliputi seluruh alam. Dia tidak pernah jemu mencintai makhluk-Nya. Sehingga tertulis di dalam kitab yang tersimpan di 'Arasy, kalimah yang agung ketika Dia mencipta sekalian makhluknya yang bermaksud: "Sesungguhnya rahmat (kasih sayang-Ku) mengalahkan kemurkaan-Ku." (Riwayat Muslim).

Apakah tanda yang menunjukkan cinta Allah SWT bertapak di hati hamba-Nya?

Hati suka kepada kebaikan dan benci kepada kemungkaran. Definisi makruf dan mungkar hanya dapat difahami melalui ilmu dan kajian. Orang yang berilmu adalah hamba yang paling dekat dengan Allah SWT. Dengan ilmunya itu mereka bertambah takut kepada Allah SWT. Orang yang dikasihi Allah SWT hatinya sentiasa sibuk menilai, menimbang, mengkaji dan menghisab diri sendiri berdasarkan ilmu dan kefahaman agamanya. Tiada masa untuk menilik aib orang lain. Ramai manusia mencari ilmu, tetapi apakah wujud tanda ilmunya itu bermanfaat? Jawapannya ya, jika kita mengkaji hadis Rasulullah SAW mengenai perangai penuntut ilmu.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sesungguhnya, perumpamaan petunjuk dan ilmu yang aku diutus Allah dengannya adalah seperti hujan yang turun di atas bumi. Sebahagian adalah tanah baik yang boleh menghisap air dan menumbuhkan rumput. Sebahagiannya pula tanah keras yang dapat menahan air. Allah memberikan manfaat dengannya kepada manusia untuk minum dan mengalirkan tanaman.

Sebahagiannya pula jatuh ke bahagian lain, yang berupa lembah yang tidak dapat menahan air dan menumbuhkan rumput. Yang demikian adalah perumpamaan bagi orang yang memahami agama Allah dan Allah memberi manfaat kepadanya. Seperti yang demikianlah aku diutuskan. Lalu dia memahami dan mengajarnya. Begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu mengangkat kepalanya dan tidak menerima petunjuk Allah." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Hati yang sensitif terhadap dosa. Gelisah, risau dan takut adalah perasaan semula jadi pada diri manusia. Jika kita berdosa apakah perasaan itu boleh muncul di permukaan hati? Atau tenggelam bersama rasa ego dan takbur kerana berasa diri sudah sempurna? Hamba yang dikasihi Allah SWT memiliki kepekaan yang tinggi terhadap dosa dan maksiat. Dia menjadi orang yang paling teliti menjaga kesempurnaan ibadatnya, kebersihan hatinya dan sepak terajang perilaku terhadap sesama manusia.

Tiga aspek ini menjadi satu sistem penilaian yang berterusan sepanjang hidupnya. Ia sentiasa mengingati hari pertanggungjawaban atas segala perbuatan. Sabda baginda SAW yang bermaksud: "Kedua kaki hamba tak akan berganjak sehingga dia ditanya mengenai umurnya yang sudah dihabiskan, mengenai amal yang sudah dikerjakan, mengenai harta di mana dia mendapatkannya dan untuk apa dibelanjakan dan mengenai tubuh badannya untuk apa dia gunakan." (Hadis riwayat Imam al-Tirmizi). Bukankah perkara itu sungguh berat? Adakah kita sentiasa mengingati keempat-empat urusan yang besar itu setiap hari?

Menjadikan dunia ini sebagai matlamat untuk mendapatkan cinta dari-Nya. Untuk apa harta itu? Mengapa kita berusaha bersungguh-sungguh mendapatkan kejayaan? Jika Saidina Muaz bin Jabal masih hidup lagi, mungkin beliau akan menjawab persoalan itu.

Tetapi eloklah kita mengingati kembali detik kematiannya sambil meneliti kata hikmah yang menyimpan sejuta inspirasi bagi hamba Allah SWT yang mahu memahami falsafah kehidupan ini. Muaz berkata: ‘Aku berlindung kepada-Mu Ya Allah daripada seksaan api neraka. Rabbi, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa aku tidak menyukai kehidupan ini kerana tanamannya yang hijau mahupun sungainya yang mengalir atau rumah dan istananya yang indah, akan tetapi aku menyukai kehidupan ini hanya kerana tiga perkara, iaitu saat-saat berjuang di atas jalan Mu, ketika berkumpul dengan ulama demi menuntut ilmu-Mu dan saat menundukkan wajahku di hadapan-Mu." Indahnya sebuah ungkapan, syair kasih seorang hamba Allah yang sudah memiliki cinta Tuhannya.
Sumber: Berita Harian (19 Mac 2007)

Friday, December 10, 2010

semakin hari semakin rindu

kadang2 trmenung, terfikir seketika...knp ramai manusia selalu leka & lalai dr mengingatiNya trmsklah ana...bukankah tujuan kita dijadikn utk mengabdikan diri kpdNya..& sepatutnya tugas kita sebagai hamba adalah utk mengingatiNya sentiasa & patuh kpd segala perintahNya...

Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)

 Firman Allah dalam surah Al-Fajr ayat 27-30 yang bermaksud :

" Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya, kembalilah kepada tuhanmu dengan keadaan engkau berpuasa hati (dengan segala nikmat yang diberikan), lagi diredhai (disisi tuhanmu), serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku  yang berbahagia, dan masuklah ke dalam syurgaku ".

Allah tidak meminta ape2 kpd kita tetapi kita sbg hamba yg selalu memohon & berharap kpdNya..Allah itu, sepatutnya segala penyerahan jiwa & raga hanyalah kepadaNya..jika manusia ingkar  & tidak beryukur sekalipn, tidak akn mengurangkn sedikitpun empayar kekuasaan Allah..

semakin hari, semakin hati ni rindu kepadaMu ya Allah..tapi apakan daya..hambaMu ni amat risau akan nasib hamba di saat prjumpaan denganMu di akhirat kelak...dengan amalan yg tidak secukup mana & kalo nk dibndingkan dengan segala nikmat yg Engkau berikan, nescaya tidak dpt dbndgkan langsung...Ku memohon agar diselamatkan bersama orang2 yg Engkau kasihi..

kadang2, rasa diri ni tak kuat mghadapi segala rintangn di akhir zaman ni..dengan fitnah yg berleluasa, maksiat bermaharajalela..masyaallah..algkah hebat dugaan di akhir zaman ini..serangn datang dari pelbagai arah,...oleh itu, perlunya jati diri yg kukuh & keimanan yg mantap dlm menangkis segala ujian yg mndatang..mohon ku sentiasa dalam perlindungnMu ya Allah...

satu lagi fitnah yg ana takuti, fitnah wanita..ini jg merupakan salah satu sebab ketewasan orang-orang yang beriman...di mana2 sahaja, pandangan lelaki pasti tertarik dengan wanita yg cantik..ana jg akui dr ana hampir trsilap memilih jln yg salah utk brhubungan dengan wanita yg bukan mahram sblm ni..setelah hmpir 2 mggu mnjalin hubungn, alhamdulillah, sinar hidayah dtg menjelma...ana terpikir akn ape yg ana lakukan & ternyata ana dibuai mimpi2 indah hubungan yg tdk sah..ana tekad memutuskan hubungn even tiada ape2 mslh kpd kami..juz ape yg ana katakn kpdnya, ana blom brsedia..tp hakikatnya, ana takut akn azab Allah jk trs brhubungan..takut ana mati sblm brtaubat ats dosa yg ana lakukan..betullah ape yg ana baca dari sebuah artikel, kalo mahu sebuah keluarga yg hasanah, jalan ke arah nya juga serupa..Ya Allah, moga pengorbanan ini tidak sia2..Hanya ape yang aku harapkan adalah redha dariMu ya Allah...

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perangilah  (berjuanglah) terhadap hawa nafsumu dengan berlapar dan dahaga. Sesungguhnya pahala (bagi amalan) yang demikian adalah seperti pahala orang yang berperang jihad kerana jalan Allah. Sesungguhnya tiada amal yang paling disukai Allah melainkan lapar dan dahaga (berpuasa).”     

Allah s.w.t. telah menjanjikan kepada manusia yang dapat mengawal hawa nafsunya dengan balasan syurga di akhirat kelak. Firman-Nya dalam surah an-Naazi’aat ayat 40 dan 41 yang bermaksud:  “Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri d mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya di Padang Mahsyar), serta ia menahan dirinya daripada menuruti hawa nafsu; maka sesungguhnya syurgalah tempat kediamannya.”

Cinta kpd Allah & Rasul is the greatest...

"Allah, U created everything, we belong to you, Ya Rabb, we raised our hand, forever we thank you"..


Give thanx to Allah

 assalamualaikum..brtemu kembali..alhamdulillah, msh diberi ksmptan utk trs bernafas di muka bumi Allah ni..
terdetik seketika hati ni utk mndengar lagu dari RAST, setelah aku dipaling..lagu yg sgt minati sejak sekolah menengh lagi..trs mmbuka minda ana & mnginsafkn dr ana..

Setelah Aku Dipaling
Hampir aku hanyut kerana rindu
Pada harta yang pasti reput
Dan lenyap di sini
Hampir aku lupa pada yang Kekal
Kejahilan menyelubungi jiwaku

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu

Yang hanya ku idam
Di dalam pandanganMu
Bersama mereka terdahulu

Sungguh aku cari cahaya itu
Untuk menyuluh kelam ini
Setelah ku dipaling
Sungguh aku hina menagih secebis
KeampunanMu setelah aku malu

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu
Yang hanya ku pinta
Harapan keampunan
Hati ini telah ku lukai

Sebaiknya manusia Kau ciptakan
Hinanya angkara diri sendiri
Sedegup jantung terleka
Dibuai arus dunia
Selangkah kau menghampiri kehancuran

Sungguh aku cari
Cahaya itu
Untuk menyuluh
Setelah ku dipaling 

Ya Allah, jgnlah Engkau palingkan aku setelah hidayahMu Kau beri...

semalam hari lahir ana & pd ms yg sama hari kematian tuk ana..rs sedih jgk..tp apepn, mnginsafkn dr ana..mgkn dugaan dr Allah spy ana xtrs terpesona ngn usia yg Allah berikan tapi sebaliknya  sbg satu pengingatan kpd ana..ingtlah kematian akn menimpa xkira di mn kite brda, dlm usia apepn, ia xkn trlewat walau sesaat..

 Allah berfirman dalam surah An-Nisa ayat 78 yang bermaksud: "Di mana jua kamu berada,maut 
akan mendatangi kamu walaupun kamu berada di dalam kota-kota yang tinggi dan kukuh".
 Dan dalam firman-Nya yang lain dalam surah Al-A'raf ayat 34 
bermaksud: "Apabila datang ajal mereka, ia tidak akan terawal walau sesaat dan tidak akan terlewat". 
 
semalam juga result final exam keluar..alhamdulillah, disebalik dugaan yg brtali arus ana terima, 
ade sesuatu yg Allah sediakan utk ana..syukur kpd Allah kerna sekali lg beroleh AD..ssgguhnya
 perancangan Allah memang maha hebat..
 
subhanallah...