Friday, December 10, 2010

semakin hari semakin rindu

kadang2 trmenung, terfikir seketika...knp ramai manusia selalu leka & lalai dr mengingatiNya trmsklah ana...bukankah tujuan kita dijadikn utk mengabdikan diri kpdNya..& sepatutnya tugas kita sebagai hamba adalah utk mengingatiNya sentiasa & patuh kpd segala perintahNya...

Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah  hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)

 Firman Allah dalam surah Al-Fajr ayat 27-30 yang bermaksud :

" Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya, kembalilah kepada tuhanmu dengan keadaan engkau berpuasa hati (dengan segala nikmat yang diberikan), lagi diredhai (disisi tuhanmu), serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku  yang berbahagia, dan masuklah ke dalam syurgaku ".

Allah tidak meminta ape2 kpd kita tetapi kita sbg hamba yg selalu memohon & berharap kpdNya..Allah itu, sepatutnya segala penyerahan jiwa & raga hanyalah kepadaNya..jika manusia ingkar  & tidak beryukur sekalipn, tidak akn mengurangkn sedikitpun empayar kekuasaan Allah..

semakin hari, semakin hati ni rindu kepadaMu ya Allah..tapi apakan daya..hambaMu ni amat risau akan nasib hamba di saat prjumpaan denganMu di akhirat kelak...dengan amalan yg tidak secukup mana & kalo nk dibndingkan dengan segala nikmat yg Engkau berikan, nescaya tidak dpt dbndgkan langsung...Ku memohon agar diselamatkan bersama orang2 yg Engkau kasihi..

kadang2, rasa diri ni tak kuat mghadapi segala rintangn di akhir zaman ni..dengan fitnah yg berleluasa, maksiat bermaharajalela..masyaallah..algkah hebat dugaan di akhir zaman ini..serangn datang dari pelbagai arah,...oleh itu, perlunya jati diri yg kukuh & keimanan yg mantap dlm menangkis segala ujian yg mndatang..mohon ku sentiasa dalam perlindungnMu ya Allah...

satu lagi fitnah yg ana takuti, fitnah wanita..ini jg merupakan salah satu sebab ketewasan orang-orang yang beriman...di mana2 sahaja, pandangan lelaki pasti tertarik dengan wanita yg cantik..ana jg akui dr ana hampir trsilap memilih jln yg salah utk brhubungan dengan wanita yg bukan mahram sblm ni..setelah hmpir 2 mggu mnjalin hubungn, alhamdulillah, sinar hidayah dtg menjelma...ana terpikir akn ape yg ana lakukan & ternyata ana dibuai mimpi2 indah hubungan yg tdk sah..ana tekad memutuskan hubungn even tiada ape2 mslh kpd kami..juz ape yg ana katakn kpdnya, ana blom brsedia..tp hakikatnya, ana takut akn azab Allah jk trs brhubungan..takut ana mati sblm brtaubat ats dosa yg ana lakukan..betullah ape yg ana baca dari sebuah artikel, kalo mahu sebuah keluarga yg hasanah, jalan ke arah nya juga serupa..Ya Allah, moga pengorbanan ini tidak sia2..Hanya ape yang aku harapkan adalah redha dariMu ya Allah...

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perangilah  (berjuanglah) terhadap hawa nafsumu dengan berlapar dan dahaga. Sesungguhnya pahala (bagi amalan) yang demikian adalah seperti pahala orang yang berperang jihad kerana jalan Allah. Sesungguhnya tiada amal yang paling disukai Allah melainkan lapar dan dahaga (berpuasa).”     

Allah s.w.t. telah menjanjikan kepada manusia yang dapat mengawal hawa nafsunya dengan balasan syurga di akhirat kelak. Firman-Nya dalam surah an-Naazi’aat ayat 40 dan 41 yang bermaksud:  “Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri d mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya di Padang Mahsyar), serta ia menahan dirinya daripada menuruti hawa nafsu; maka sesungguhnya syurgalah tempat kediamannya.”

Cinta kpd Allah & Rasul is the greatest...

"Allah, U created everything, we belong to you, Ya Rabb, we raised our hand, forever we thank you"..


No comments:

Post a Comment